De geboorte van Bôtl

Mikhail Solanki is altijd al een dromer geweest. Meestal droomt hij over bouwen. Hij is geboren en getogen met een genegenheid voor kunst en hij hield altijd al van tekenen en schilderen. Hij houdt van creëren. Dit inspireert hem om niet enkel het nieuwe te creëren, maar ook om een nieuw leven te schenken aan wat gebruikt, oud en verwaarloosd is.

De eerste vonken

Na de succesvolle renovatie van een Messerschmitt KR200 – een auto die zijn grootvader helemaal uit Zuid-Afrika meegebracht had naar India – besloot de jonge Mikhail om een opleiding te volgen in Industriëel Design. Dit bracht hem naar het Verenigd Koninkrijk, waar hij les volgde aan de Universiteit van Hertfordshire. Met een diploma op zak keerde hij terug naar India, waar hij ontwerpers assisteerde bij de fabricatie van mobiele ziekenhuizen in New Delhi. Later verhoogde hij de efficiëntie en de functionaliteit van een motorolie-vulfabriek met zijn kennis van smart design.

De (her)geboorte van Botl

De fabriek was in het bezit van Mikhails vader en verbruikte elke dag tienduizenden plastic flessen. Dit frustreerde Mikhail: hij had geen enkele controle over deze verspilling.
Hij kon nu echter wel kleine stappen beginnen nemen om de afvalberg te doen slinken op zijn eigen manier. Zo ontstond zijn nieuwe bedrijf: ‘Bôtl‘.

Mikhail verzamelde achtergelaten glazen flessen en reïncarneerde ze tot artistieke, artisanale producten: een streling voor het oog en opnieuw nuttig, op een volledig nieuwe manier Achteraan in de fabriek van zijn vader bouwde hij machines om voor een gladde afwerking te kunnen zorgen. Hij transformeerde gebruikte flessen tot drinkglazentheelichtjes, karaffen, asbakken, belichting – noem maar op. En hij deed het met de planeet in het achterhoofd: “Ik koos er bewust voor om te werken op de milieuvriendelijkste manier mogelijk. Niet met hitte! Want het opwekken van hitte kost heel wat energie: dan moet je kool verbranden, werken met LPG of elektriciteit verbruiken, en dit werkt de opwarming van de aarde in de hand.”

Upcycling

Hij koos de kleine vlooienmarkten eruit om zijn producten te testen. Daar ontdekte hij dat de consumenten volledig op zijn golflengte zaten. In de twee en een half jaar die daarop volgden, begonnen een paar retailers de ‘Botl’ producten te verkopen in hun winkels.

Ondertussen had Mikhail ook de liefde gevonden: Rhea. Ze was een even grote meerwaarde voor zijn bedrijf als voor zijn persoonlijk leven – ze stroomlijnde de productie. Samen verkenden ze nieuwe horizonten, op zoek naar een nieuwe omgeving, waar ze mensen zouden vinden die hun ambities extra zouden aanwakkeren: gebroken glas upcyclen tot, onder andere, de prachtige gekleurde theelichthouders die we vandaag kennen.

IWAS

Al snel ontdekten ze dat de mensen van Goa, aan de Westkust van India, nog milieubewuster waren dan de mensen in Mumbai. Ze besloten om hun werk aan deze mensen tentoon te stellen.

De bezoekers van de zaterdagavondmarkt in Goa omarmden hun ‘Botl’ creaties. Er was echter wel een probleem. ‘Ze hielden van ons en van onze producten, maar ze kochten niets.’ zegt Rhea. ‘Ons klein team produceerde maar een kleine oplage, met grotere overheads dan in Mumbai, en dit duwde onze prijs de lucht in.‘ voegt Mikhail toe. Ja, er kwam werk hun richting uit – maar niet genoeg. Er moest iéts veranderen.

Als laatste toevlucht, begon het duo gepersonaliseerde sampleste creëren van hun glaswerk en ze aan te bieden in verscheidene horecazaken in Goa. Dit bleek de juiste zet te zijn. Mikhail: ‘We zetten de logo’s van de restaurants op onze glazen en boden ze aan de eigenaars aan. Op die manier kwamen we in contact met investeerders die ons potentieel inzagen. IWAS was geboren.’

In 2019 werkt IWAS hard om de kusten en straten van Goa op te ruimen. IWAS is een paraplumerk onder het zakelijk leiderschap van Dale, Dries en Maurice en werd in het leven geroepen om op termijn meer en meer milieubewuste ondernemingen onder de vleugels te nemen. Niet enkel voor geüpcycled glaswaar, maar ook voor producten die van andere afvalsoorten afkomstig zijn. Onze missie is om lokale ondernemingen die upcyclen te steunen en te helpen groeien tot duurzame zaken. We zetten alles in op een mooi vandaag en een (nog) mooi(er) morgen.

Wil je meer te weten komen over de visie van IWAS en de communityContacteer ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *